کنترل دور فن اشنایدر، شما انتخاب کنید!

فن ها به صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اصلی فن ها در جابجایی سیال (گاز) است. بسته به نوع سیال یا گازی که جابجا می شود، اهداف مختلفی را می توان برای استفاده از فن متصور بود. گاهی اوقات برای خنک کنندگی و گاهی اوقات به منظور انجام عملیات انتقال از آن استفاده می شود. فن را می توان یک موتور الکتریکی در نظر گرفت که در صورت تامین تغذیه با سرعت نامی به کار خود ادامه می دهد.

کنترل دور فن اشنایدر شما را قادر می سازد سرعت حرکت فن را مدیریت کنید. با استفاده از این تجهیزات می توانید تعیین کنید که سرعت فن در چه زمان هایی کم و چه زمانی زیاد باشد. به عنوان مثالی از اهمیت تنظیم سرعت فن می توان به ثابت نگهداشتن فشار گاز در خط لوله اشاره کرد. اشنایدر پیشنهادهای متنوعی برای کنترل فن دارد. بسته به نیاز و نوع کاربری، شما انتخاب می کنید که از چه گزینه ای استفاده کنید. با من همراه باشید تا جزئیات بیشتری در مورد این تجهیزات بیان کنیم.

مقدمه ای بر کنترل دور

موتورهای الکتریک در لحظه شروع به کار رفتاری متفاوت با سایر تجهیزات الکتریکی دارند. جریان هجومی ناشی از شروع به کار موتور در جریان های بالا حتی می تواند منجر به افت ولتاژ منبع شود. برای غلبه بر این چالش راهکارهای مختلفی ارائه شده است. فن در واقع موتوری است که یک پره را می چرخاند. بنابراین چالش های مرتبط با راه اندازی موتور برای فن ها نیز قابل بررسی است. کنترل دور فن اشنایدر به شما کمک می کند بر چالش های راه اندازی غلبه کنید و علاوه بر این بتوانید عملکرد فن را با دقت بالا کنترل کنید.

برای غلبه بر چالش های راه اندازی موتور الکتریکی (فن) می توانید از سافت استارتر نیز بهره ببرید. راه اندازهای نرم سرعت موتور را با شیبی ثابت از صفر به سرعت نامی می رسانند. اما درایو یا همان کنترل دور که با نام اینورتر نیز در بازار شناخته می شود، تنها دستگاه قادر به کنترل عملکرد موتور است. درایوها با بهره مندی از تکنیک تنظیم فرکانس، عملکرد موتور الکتریکی را تحت کنترل می گیرند.

در مقاله درایو چیست و چه کاربردهایی دارد به بررسی عملکرد این تجهیزات پرداخته ایم.

درایوها کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند. هر جا که نیاز به کنترل عملکرد موتور داشته باشید، کنترل دور تنها راهکار عملیاتی در دسترس شماست. برخی از کاربردهای موتور الکتریکی در صنایع مختلف عبارتند از:

  • فن های محوری و شعاعی
  • پمپ ها
  • کمپرسورها
  • نوار نقاله
  • میکسر
  • آسیاب
  • ماشین آلات نساجی
  • انجام فرایندهای عملیاتی
  • و …

با توجه به تنوع کاربرد موتورها، درایوها نیز انواع مختلفی دارند که متناسب با کاربرد مورد نظر می توان از آن ها بهره برد. وقتی صحبت از کنترل دور فن اشنایدر به میان می آید، منظور ما نمونه هایی از درایو اشنایدر است که برای کنترل عملکرد فن بهینه شده اند. در ادامه پس از بررسی مختصر درایو اشنایدر، به معرفی سری های مختلفی که می توانید برای کنترل فن از آن ها بهره ببرید خواهیم پرداخت.

درایو اشنایدر

کنترل دور اشنایدر از جمله نمونه های رایج و محبوب در بازار ایران است. از جمله دلایل محبوبیت این درایوها می توان به عملکرد مطمئن، طول عمر بالا و خدمات مناسب آن ها اشاره کرد. انواع درایو و سافت استارتر اشنایدر تحت لوای خانواده آلتیوار به بازار عرضه می شوند. تنوع کاربرد و عملکردهای موتور سبب تفاوت در الزامات کاربردی آن ها می شود. از سوی دیگر رنج توان موتورها نیز بسیار گسترده است.

تنوع کاربرد و گستردگی رنج توان سبب تنوع گسترده درایوها شده است. خانواده درایو اشنایدر شامل سری های متنوع با کاربردهای متفاوت است. به صورت کلی درایوهای اشنایدر را می توان در سه خانواده کاربردی زیر دسته بندی کرد:

  • درایوهای کنترل ماشین: مناسب جهت کنترل ماشین های صنعتی OEM
  • درایوهای ساختمانی: مناسب جهت کنترل سیستم های تهویه مطبوع
  • درایوهای کنترل فرآیند: مورد استفاده در کنترل فرآیندهای پیچیده صنعتی

درایوهای پروسس به منظور انجام عملیات پیچیده ماشینکاری مورد استفاده قرار می گیرند. Altivar Process مجموعه جدیدی از درایوهای سرعت متغیر اشنایدر است که کاربردهای خاص دارد. درایوهای ساختمانی به صورت ویژه برای کنترل سیستم های تهویه مطبوع بهینه شده اند. همچنین درایوهای کنترل ماشین به منظور رفع چالش های کنترلی تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی به بازار عرضه می شوند.

با در نظر گرفتن دسته بندی صورت گرفته توسط اشنایدر، درایوهای آلتیوار در کاربردهای گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهمترین کاربردهای VFD اشنایدر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتوماسیون صنعتی
  • سیستم های HVAC
  • سیستم های نوار نقاله
  • کنترل دور فن اشنایدر
  • کنترل دور موتور اشنایدر
  • کنترل ماشین آلات صنعتی خاص
  • ماشینکاری
  • و …

در ادامه به بررسی نمونه های مختلف درایو اشنایدر که برای کنترل فن بهینه شده اند می پردازیم.

کنترل دور فن اشنایدر

اگرچه فن ها عملکرد یکسانی دارند اما بسته به محل استفاده از آن ها، الزامات کاربردی متفاوتی دارند. به عنوان مثال میزان دقت عملیاتی در کاربردهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. از سوی دیگر فن ها عملکرد ساده ای دارند و تقریبا همه انواع درایو را می توان برای کنترل دور آن ها مورد استفاده قرار داد. با این وجود هدف ما معرفی نمونه هایی است که خود اشنایدر تاکید به استفاده از آن ها برای کنترل فن کرده است. این درایوها به منظور کنترل عملکرد فن بهینه شده اند و توابع عملیاتی آن ها متناسب با فن تنظیم شده است.

درایوهایی که برای سایر کاربردهای عرضه شده اند را می توان برای کنترل فن استفاده کرد، اما این انتخاب شاید انتخاب بهینه ای نباشد. علاوه بر تفاوت در توابع و تنظیمات عملیاتی درایوها، عدم نیاز فن به برخی آپشن های ویژه موجود روی درایوها سبب می شود انتخاب بهینه ای نداشته باشیم. بهترین نمونه های کنترل دور فن اشنایدر عبارتند از:

درایو آلتیوار 610

این درایوها از جمله خانواده کنترل فرآیند اشنایدر هستند و به منظور کنترل عملکرد پمپ، فن، کمپرسور و تسمه نقاله بهینه شده اند. درایو اشنایدر ATV610 برای کنترل موتورهای سه فاز در رنج توان 0.75 تا 160 کیلو وات مناسب است. ولتاژ کاری این درایو بین 380 تا 460 ولت است. درایو 610 با بهینه سازی مصرف انرژی و راحتی کاربر، به بهبود عملکرد تجهیزات و کاهش هزینه های عملیاتی کمک می کند. این درایو از یک ماژول ارتباطی جهت ادغام یکپارچه با سیستم اتوماسیون پشتیبانی می کند.

درایو اشنایدر ATV610 دارای ورودی / خروجی های استاندارد قابل تنظیم مختلف است که سازگاری درایو با برنامه های خاص را تسهیل می کند. این درایوها یک راه حل Plug & Play ارائه می دهند که به موجب آن پارامترهای عملیاتی به صورت از پیش تنظیم شده بارگذاری می شوند. این قابلیت به صرفه جویی در راه اندازی مکانیزم کنترل فرآیند و زمان عملیات کمک می کند. از جمله کاربردهای کنترل دور فن اشنایدر سری 610 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل فن هوادهی
  • کنترل فن خنک کننده
  • کنترل فن در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

همین الان درایو آلتیوار 610 اشنایدر را با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش از پناپ کالا سفارش دهید.

درایو آلتیوار 630

درایو ATV 630 اشنایدر از جمله اینورترهای مورد استفاده برای عملکردهای پردازشی یا پروسس است. این درایوها قابلیت های اختصاصی برای کنترل پمپ، فن و کاربردهای ساده حمل مواد دارند. درایوهای کنترل فرآیند در صنایع آب و فاضلاب، نفت و گاز، مواد معدنی، معادن و فلزات و صنایع غذایی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت اشنایدر با معرفی این سری درایوها به بازار، اهداف زیر را دنبال کرده است:

  • بهینه سازی کسب و کارها
  • بهبود چرخه عمر و مصرف بهینه انرژی
  • بهبود عملکرد کلی فرآیند
  • همگرایی کامل اطلاعات و فناوری های عملیاتی

این سری کنترل دور فن اشنایدر، براساس ولتاژ ورودی رنج توان متفاوتی دارد. به عنوان مثال رنج توان خانواده 630 در ولتاژ 380 تا 480 ولت بین 0.75 تا 315 کیلووات است. اما سری F در ولتاژ 380 تا 440 ولت رنج توان 110 تا 315 کیلووات را پوشش می دهد. این درایوهای پیشرفته برای کاربردهای جابجایی سیال و گاز یک انتخاب ایده آل هستند. قابلیت نظارت بر مصرف انرژی، مدیریت اطلاعات و بهینه سازی فرآیند در این درایوها گنجانده شده است.

کنترل دور فن اشنایدر، سری 212

این درایوها به صورت ویژه برای کنترل سیستم های تهویه مطبوع ساختمان تولید شده اند. در واقع توابع عملکردی ویژه این درایوها به بهینه سازی عملکرد سیستم های تهویه کمک شایانی می کند. موتورهای سه فاز آسنکرون در رنج توان 0.75 تا 75 کیلووات توسط این درایوها کنترل می شوند. این درایو در بخش های زیر کاربرد دارد:

  • کنترل فن
  • کنترل پمپ
  • گرمایش و تهویه مطبوع
  • ونتیلاتورها

استفاده از این درایو نقش موثری در کاهش مصرف انرژی دارد. فناوری کاهش هارمونیک (RHT) به کار رفته در درایو اشنایدر ATV212، عملکرد درایو را به میزان قابل توجهی بهبود داده است. این فناوری نیاز به تجهیزات اضافی مانند چوک خط یا چوک DC برای مقابله با هارمونیک های جریان را از بین می برد.

آلتیوار 900 اشنایدر

درایوهای پیشرفته آلتیوار 900 برای استفاده در کاربردهای کنترل فرآیند عرضه شده اند. این درایوها رنج توان 0.75 تا 2600 کیلووات را پوشش می دهند. سری 900 اشنایدر با سه پیکره بندی نصب دیواری، ایستاده روی زمین و بهینه سازی شده جهت نصب در تابلو برق عرضه می شوند.

در طراحی این سری کنترل دور فن اشنایدر از جدیدترین تکنیک های کنترل عملکرد موتور استفاده شده است. این روش کنترل برداری آبشار تطبیقی (Adaptive Cascade Vector Control) یا به صورت خلاصه ACVC نام دارد. از جمله مزایای این روش به روش های سنتی می توان به افزایش دقت گشتاور و بهبود پاسخ دینامیکی سیستم اشاره کرد. استفاده از این روش در کنترل درایو، بهبود راندمان مصرف انرژی را به همراه دارد.

از جمله کاربردهای درایو اشنایدر ATV 900 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل فن و جابجایی سیال
  • صنایع نفت و گاز
  • معادن، مواد معدنی و فلزات
  • صنایع تولید غذا و نوشیدنی
  • تاسیسات آب و فاضلاب

شما در چه کاربردی می خواهید از این درایو استفاده کنید؟

جمع بندی

فن ها کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. خنک کنندگی، جابجایی گاز و هوادهی از جمله کاربردهای فن در صنایع مختلف است. با توجه به گستردگی کاربرد فن ها، کنترل عملکرد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت اشنایدر راهکارهای متنوعی برای کنترل عملکرد فن ارائه می کند. کنترل دور فن اشنایدر در سری های متنوع برای کاربردهای مختلف عرضه می شود. با در نظر گرفتن نکات مهم در انتخاب درایو، نسبت به انتخاب گزینه مناسب اقدام کنید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی با ما تماس بگیرید. مشتاق شنیدن صدای گرمتان هستیم.