درایو اکسترودر

دستگاه اکسترودر با نام اکستروژن ساز یا گرانول ساز نیز شناخته می شود. این تجهیز یک ابزار بسیار پر کاربرد در تولید محصولات پلیمری و پلاستیکی است. از این دستگاه در تولید قطعات پلاستیکی با شکل‌های مختلف، در صنایع و خطوط تولید مختلفی مانند صنعت بسته بندی، خودروسازی، ساخت سیم و کابل و… استفاده می‌شود.

المنت، ماردون و الکتروموتور از اجزای اصلی اکسترودر ها هستند. عملکرد دستگاه بسیار شبیه به یک چرخ گوشت بزرگ است. قطعات پلاستیکی از دهانه دستگاه وارد و در فرم های دلخواه گرانولی از دستگاه  خارج می شوند.

درایو کنترل اکسترودر در حقیقت به منظور کنترل گشتاور و سرعت الکتروموتور مورد استفاده در اکسترودر با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار درایو کنترل اکسترودر

در این محتوا به بررسی درایو در کنترل موتور الکتریکی و به صورت ویژه درایو کنترل اکسترودر می پردازیم.

درایو چیست

درایو یک دستگاه کنترل و راه انداز موتور الکتریکی است که با نام اینورتر هم شناخته می شود. درایو برق سه فاز یا تک فاز را دریافت می کند و آن را به برق با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می کند. در واقع درایو مشخصات ولتاژ تحویل شده به موتور را با دقت بالا تعیین می کند. از این رو می تواند کنترلی دقیق روی گشتاور و سرعت موتور الکتریکی داشته باشد.

راه انداز های موتور الکتریکی با درایوها یا سافت استارتر (راه انداز نرم) تفاوت دارد. سافت استارتر با کنترل سطح ولتاژ، چالش های راه اندازی مانند تنش های مکانیکی و جریان هجومی را کنترل می کند. اما پس از راه اندازی کنترلی روی عملکرد موتور ندارد.

درایو علاوه بر اینکه امکان رفع مشکلات راه اندازی موتور را دارد، در تمام مدت کارکرد موتور بر روی عملکرد آن مدیریت می کند. در حقیقت با هر تغییری در بار و یا نیاز به افزایش یا کاهش سرعت و گشتاور، امکان مدیریت ولتاژ و فرکانس بدون آسیب دیدن موتور وجود دارد.

درایو ها از منظر تکنولوژی ساخت و نوع کاربرد با هم متفاوتند. درایو ها روز به روز تخصصی تر شده و با کاربردهای سفارشی تری تولید می شود. به طور مثال درایو کنترل هواساز و یا درایو کنترل کمپرسور با توجه به ویژگی های موتور الکتریکی به کار رفته و شرایط کاربرد آن بهینه شده اند.

تولید درایو های تخصصی به جای استفاده از درایو های عمومی، کاربری آن را ساده تر کرده و مانع از پرداخت هزینه برای امکانات بلا استفاده می شود. همچنین سرعت سرویس و نگهداری را بالا می برد. درایو کنترل اکسترودر یکی از تجهیزاتی است که به منظور راه اندازی الکتروموتور با گشتاور و سرعت متغییر در گرانول سازها سفارشی سازی شده است. در ادامه این مطلب با این تجهیز بیشتر آشنا می شویم.

درایو کنترل اسکترودر چیست و چه کاربردی دارد

همانطور که بیان شد اکسترودر یک تجهیز صنعتی است که در تولید گرانول کاربرد دارد. روش کار به این صورت است که قطعات پلاستیکی در دهانه آن ریخته می شود. سپس مشابه یک چرخ گوشت، مواد از داخل یک لوله که درون آن ماردون می چرخد عبور داده می شود. چرخش ماردون فشار خروجی را تنظیم می کند. مواد تحت فشار و حرارت از قالب هایی که در خروجی قرار گرفته اند عبور داده می شود. گرانول در اشکال مختلف تولید می شود.

کیفیت گرانول تولید شده به عملکرد یکنواخت ماردون بستگی دارد. ماردون را الکتروموتور به حرکت در می آورد. بسته به میزان سختی و مقدار مواد ورودی در هر لحظه سرعت و گشتاور ماردون باید تغییر کند تا مواد به صورت یکنواخت فشرده شوند. اینجاست که ضرورت وجود درایو کنترل اکسترودر مشخص می شود.

کاربرد درایو کنترل اکسترودر

درایو در مد کنترل حلقه بسته، با استفاده از کارت  و فیدبک PG سرعت و گشتاور موتور را با نیاز خروجی تنظیم میکند. PG مخفف Pulse Generator است و برخی آن را با نام انکدر هم می شناسند. کنترل موتور الکتریکی به صورت حلقه بسته، دقت کنترل فرآیند را 10 برابر افزایش می دهد. به طوریکه کوچکترین تغییر در بار موتور اندازه گیری شده و کنترل موتور را تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر این استفاده از درایو کنترل اکسترودر باعث کاهش مدت زمان تعمیر و نگهداری الکتروموتور می شود. درایو کنترل اسکترودر به صورت چشمگیری طول عمر موتور را افزایش می دهد. خرابی دستگاه در یک واحد صنعتی فقط هزینه های تعمیر را به کارفرما تحمیل نمی کند، بلکه خسارت های سنگین وقفه تولید را نیز شامل می شود.

علاوه بر این درایو ها تجهیزاتی هستند که موتور الکتریکی را در مقابل خطای اضافه بار، اضافه جریان و عدم تعادل فاز حفاظت می کنند. همچنین راه اندازها با کنترل بهینه مصرف انرژی هزینه های مصرفی را به صورت چشمگیری کاهش می دهند.

به طور خلاصه برخی از مزایای استفاده از درایو کنترل اسکترودر شامل موارد زیر می شود:

  • بهبود کیفیت محصول
  • افزایش راندمان تولید
  • افزایش عمر الکتریکی و مکانیکی موتور
  • صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی
  • عدم نیاز به تجهیزات حفاظت از موتور

برندهای مطرح در زمینه تولید تجهیزات صنعتی اقدام به تولید درایو کنترل اکسترودر نموده اند. درایو کنترل اسکترودر اشنایدر خانواده ATV312 یکی از محصولات تخصصی در زمنیه کنترل گرانول ساز هاست.

درایو کنترل اکسترودر اشنایدر خانواده ATV312

اشنایدر یک تولید کننده مطرح در سطح جهانی در زمینه محصولات صنعتی به ویژه تجهیزات برق فشار ضعیف است. درایو یکی از محصولات این برند فرانسوی است که به صورت تخصصی طراحی و تولید می شود. به طور کلی درایو های اشنایدر در سه گروه طبقه بندی می شوند:

  • درایو پیشرفته کنترل فرآیند (Process)
  • درایو ویژه کنترل ماشین (OEM)
  • درایو با کاربرد ساختمانی (HVAC)

درایوهای پیشرفته کنترل فرآیند و یا درایو پروسس به منظور انجام عملیات پیچیده ماشینکاری مورد استفاده قرار می گیرند.  درایوهای کنترل ماشین به منظور رفع نیازهای کنترلی ماشین آلات صنعتی به بازار عرضه می شوند. درایو های با کاربرد ساختمانی در تجهیزات تهویه ساختمان به کار می رود.

درایو اشنایدر ATV312 از جمله درایوهای پرکاربرد در صنایع مختلف است. این درایو با نام تجاری آلتیوار 312 نیز در بازار شناخته می شود. موتورهای آسنکرون سه فاز در بازه توانی 0.18 تا 15 کیلووات را می توان به کمک این درایوها کنترل کرد.

درایو کنترل اکسترودر اشنایدر خانواده ATV312

به عنوان یکی از شاخصه های اصلی این خانواده از درایوهای اشنایدر می توان به سازگاری، قیمت اقتصادی و رابط کاربر پسند آن ها اشاره کرد. این درایوها در برابر شرایط سخت مقاوم هستند و در کاربردهای مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. یکی از کاربردهای اصلی  ATV312 استفاده به عنوان درایو کنترل اکسترودر است.

سرعت و گشتاور بالا در کنار دقت و قابلیت اطمینان عالی را می توان از مزایای درایو کنترل اکسترودر اشنایدر دانست. از دیگر قابلیت های این خانواده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توابع ویژه جهت تنظیم پروفایل شتاب
  • تنظیم خودکار پارامترهای عملیاتی
  • حفاظت های پیشرفته از موتور و درایو
  • قابلیت های بالا در حذف نویز
  • عملکرد سرعت ثابت
  • پشتیبانی operation jog
  • پروتکل های ارتباطی استاندارد

و . . .

همین الان درایو کنترل اکسترودر اشنایدر را با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش از پناپ کالا سفارش دهید.