درایو برای میکسر و همزن صنعتی

میکسر و همزن یک تجهیز مهم در انواع صنایع ساختمانی،  شیمیایی، داروسازی و صنایع غذایی است. از میکسر های بزرگ در تولید بتن در صنعت ساختمان مانند ناری سازها تا همزن های صنایع غذایی همگی میکسر و همزن هایی هستند که صنعت به وجودشان وابسته است.

صرف نظر از ابعاد میکسر و همزن، موتور الکتریکی مهمترین بخش در این دستگاه است. هر کجا موتور الکتریکی باشد باید به فکر راه اندازی آن هم باشیم.  روش های مختلفی در راه اندازی انواع موتور به کار گرفته می شود. درایو یکی از تجهیزات مهم و بسیار پرکاربرد در راه اندازی موتور الکتریکی است.

 موتور الکتریکی برای راه اندازی و مدیریت کنترل حرکت خود نیاز به درایو دارد. با توجه به ابعاد ، نوع و ساختار میکسر و همزن از موتور های الکتریکی با توان های متفاوتی استفاده می شود. هر چه قدر ابعاد میکسر بزرگتر باشد و قدرت موتور بالاتر ضرورت استفاده از درایو بیشتر می شود.

با ما همراه باشید تا در این محتوا به درایو و به صورت ویژه به درایو کنترل میکسر و همزن و ضرورت آن بپردازیم.

درایو یا راه انداز موتور الکتریکی چیست

درایو یا راه انداز موتور الکتریکی یک تجهیز الکتریکی است. درایو ها در بازار با نام اینورتر هم شناخته می شوند. اغلب موتور های الکتریکی به ویژه موتورهایی که قدرت بالایی دارند به درایو جهت راه اندازی و مدیریت حرکت نیاز دارند. دلیل این امر چالش هایی است که موتور الکتریکی در زمان راه اندازی با آن مواجه است.

موتور الکتریکی در زمان راه اندازی با جریان هجومی بالایی (5 تا 8) برابر جریان نامی مواجه می شود. این جریان بالا اگر کنترل نشود می تواند به ساختار موتور آسیب برساند. همچنین موتور برای تامین گشتاور راه اندازی خود با تنش های مکانیکی زیادی مواجه می شود.

تجهیزات و روش های گوناگونی به منظور حل مشکلات راه اندازی موتور الکتریکی وجود دارد. استفاده از مدارات کنتاکتوری، مقاومت های متغییر، سافت استارتر و درایو برخی از این روش ها هستند. هر یک کاربرد خاص خود را  دارد و با توجه به مشخصات کار و نیاز پروژه و بحث بودجه بندی یکی از این روش ها انتخاب می شود.

درایو به عنوان یک راه حل جامع و برتر در میان راه انداز های موتور الکتریکی شناخته می شود. دلیل این موضوع این است که علاوه بر حل چالش های راه اندازی امکان کنترل و مدیریت سرعت و گشتاور موتور الکتریکی را در تمام طول دوره کاری آن دارد.

درایو برق ورودی تک فاز و یا سه فاز را با فرکانس مشخص دریافت می کند . سپس آن را به برق تک فاز تبدیل می کند. و نهایتا برق با ولتاژ و فرکانس متغییر تولید می شود. آنچه که در هر لحظه اهمیت دارد نسبت ولتاژ و فرکانس است. به این ترتیب در هر لحظه امکان مدیریت کامل موتور الکتریکی وجود دارد.

استفاده از درایو به عنوان یک راه انداز برتر موتور الکتریکی باعث توسعه و تخصصی تر شدن آن شده است. محصولاتی مانند درایو کنترل هواساز ، درایو کنترل کمپرسور، درایو کنترل اکسترودر برخی از این نمونه ها هستند.

در ادامه به یکی دیگر از محصولات سفارشی سازی شده راه انداز موتور الکتریکی با عنوان درایو کنترل میکسر و همزن می پردازیم. 

ضرورت استفاده از درایو میکسر و همزن

درایو کنترل میکسر و همزن به درایو هایی گفته می شود که به صورت تخصصی برای راه اندازی موتور الکتریکی میکسر ها و همزن های صنعتی در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه گاهی از میکسر ها به عنوان مخلوط کن مواد جامد استفاده می شود اما غالبا میکسر برای ایجاد یک مخلوط همگن مایع به کار می رود. ویسکوزیته ماده مخلوط شده می تواند کم و یا زیاد باشد.

استفاده از درایو کنترل میکسر و همزن

درایو کنترل میکسرو همزن با در نظر گرفتن غلظت و شرایط دائم کار موتور می تواند تنظیم گردد. چنانچه مواد بین پره ها و بدنه گیر بیفتد و یا به هر دلیل دیگری در روال عادی حرکت شفت اخلالی ایجاد شود درایو از طریق بالا رفتن جریان این خطا را شناسایی می کند.

شناسایی خطا از طریق بالا رفتن جریان

 در اغلب درایو های کنترل میکسر و همزن یک بخش PLC داخلی در نظر گرفته شده است. به کمک بخش برنامه ریزی منطقی می توانید برای شرایط ویژه ای که در حین کار میکسر ممکن است پیش بیاد راه حل هایی را در نظر بگیرید. مثلا در شرایطی که مواد بین پره ها و بدنه به دام افتاده است و جریان بالایی از درایو کشیده می شود plc داخلی درایو موتور را در جهت عکس به حرکت در می آورد.

استفاده از درایو در میکسر ها و همزن ها مزایای زیادی دارد . برخی از این موارد عبارتند از:

  • استفاده از درایو کنترل میکسر و همزن کاربری آن را برای اپراتور آسان می کند.
  • کارفرما برای امکانات اضافی و غیر ضروری هزینه پرداخت نمی کند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش می یابد.
  • به تجهیزات اضافی مانند PLC ,HMI به صورت مجزا نیاز نخواهد بود.
  • هزینه های ناشی از توقف خط تولید کاهش می یابد.
  • عمر مفید موتور الکتریکی و سایر تجهیزات افزایش می یابد.
  • از موتور الکتریکی در مقابل خطاهای الکتریکی محافظت می شود.
  • و از همه مهم تر اینکه در مصرف انرژی به صورت چشمگیری صرفه جویی می شود.

برندهای مطرح در زمینه تولید تجهیزات صنعتی اقدام به تولید درایو های سفارشی نموده اند. درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر و یا راه انداز میکسر و همزن زیمنس نمونه هایی از این محصولات هستند.

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر

اشنایدر یک تولید کننده مطرح در سطح جهانی در زمینه محصولات صنعتی به ویژه تجهیزات برق فشار ضعیف است. درایو یکی از محصولات این برند فرانسوی است که به صورت تخصصی طراحی و تولید می شود. به طور کلی درایو های اشنایدر در سه گروه طبقه بندی می شوند:

  • درایو پیشرفته کنترل فرآیند (Process)
  • درایو ویژه کنترل ماشین (OEM)
  • درایو با کاربرد ساختمانی (HVAC)

درایوهای پیشرفته کنترل فرآیند و یا درایو پروسس به منظور انجام عملیات پیچیده ماشینکاری مورد استفاده قرار می گیرند.  درایوهای کنترل ماشین به منظور رفع نیازهای کنترلی ماشین آلات صنعتی به بازار عرضه می شوند. درایو های با کاربرد ساختمانی در تجهیزات تهویه ساختمان به کار می رود.

درایو اشنایدر ATV32 ،ATV630 ، ATV930 و ATV71 خانواده هایی از درایو اشنایدر هستند که در کنترل میکسر و همزن با توان های مختلف کاربرد دارند.

درایو کنترل اکسترودر اشنایدر خانواده ATV312 - درایو کنترل میکسر و همزن

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر ATV320

درایو اشنایدر سری ATV 320  به عنوان راه انداز موتور های سنکرون و آسنکرون  با توان 0.18 تا 15 کیلووات و یا 0.25 تا 20 اسب بخار به کار می رود. روش های عملیاتی ویژه ای برای کنترل موتور در این اینورتر در نظر گرفته شده است.

این گروه از اینورتر های اشنایدر طراحی ظریفی دارد، به راحتی نصب می شود و حداقل فضای ممکن را اشغال می کند. به طوریکه برخی از اعضای این خانواده از درایو های اشنایدر 6 سانتی متر عرض دارند.

درایو کنترل ATV32

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر سریATV630

از درایو اشنایدر ATV630 در کاربردهای فرآیندی استفاده می شود. این درایوها قابلیت های اختصاصی برای کنترل موتور های میکسر و همزن در کاربردهای ساده حمل مواد را دارد.

این درایو در صنایع مختلفی مانند صنایع آب و فاضلاب، نفت و گاز، مواد معدنی، معادن و فلزات و صنایع غذایی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورترهای ATV630 در دو دسته 630 و  630F عرضه می شوند. رنج توان این درایوها براساس ولتاژ ورودی متفاوت است. به عنوان مثال رنج توان خانواده 630  در ولتاژ 380  تا 480 ولت بین 0.75 تا 315 کیلووات است. اما سری F در ولتاژ 380 تا 440  ولت رنج توان 110 تا 315 کیلووات را پوشش می دهد.

این درایوهای پیشرفته برای کاربردهای جابجایی سیال و گاز یک انتخاب ایده آل هستند.  اطلاعات تکمیلی را می توانید در صفحه محصولات درایو  ATV 630 اشنایدر مشاهده نمایید.

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر سریATV630

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر سری ATV900

سری آلتیوار 900 سری محصولات جدید برند اشنایدر است. این خانواده در دو گروه ATV930 و ATV950 محصولات خود را ارائه می کند. هر کدام از این سری ها کاربرد متفاوتی دارند. یکی از کاربردهای اختصاصی ATV930 کنترل میکسر و همزن است.

به طور کلی محصولات سری ATV900 بر حداکثر بهره وری، قابلیت های کنترل استثنایی موتور و سهولت ارتباط و اتصال متمرکز شده اند.

رنج توان انواع مختلف ATV 900 متفاوت است. نوع نصب  به  توان درایو مرتبط است. بطوریکه نمونه های نصب دیواری رنج توان 0.75 تا 315 کیلووات را پوشش می دهند. نمونه های ایستاده روی زمین و تابلویی رنج توان 0.75 تا 2600 کیلووات را پوشش می دهند.

اطلاعات بیشتر در رابطه با درایو ATV900 را در صفحه محصولات این برند مشاهده نمایید.

درایو کنترل میکسر و همزن اشنایدر سری ATV71

اینوتر آلتیوار 71 برای کنترل موتورهای سه فاز آسنکرون در محدوده توان0.37 تا 500  کيلو وات مناسب است.

ATV71 طیف وسیعی از کاربرد ها را پوشش می دهد. این درایوها پورت های لازم جهت اتصال به شبکه Modbus و CAN open را به صورت پیشفرض دارند و همچنين با اضافه نمودن کارتهای توسعه می توانيد اين درايوها را به شبکه های اترنت، , CC-Link, Inter bus , Device Net , PROFIBUS, TCP BACnet  و … متصل کنيد. عملکرد این درایوها را می توان با استفاده از کارت های ارتباطی، I/O  و رابط رمزگذار گسترش داد.

Altivar 71  عملکرد ایمنی “Power Removal” را ارائه می کند که از راه اندازی تصادفی موتور جلوگیری به عمل می آورد. این عملکرد با استاندارد ماشین EN 954-1 دسته 3، استاندارد حاکم بر تاسیسات الکتریکی IEC/EN 61508 SIL2  و استاندارد سیستم های درایو قدرت IEC/EN 61800-5-2  مطابقت دارد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با این خانواده از محصولات اشنایدر را در درایو اشنایدر ATV 71 مشاهده نمایید.

درایو کنترل میکسر و همزن زیمنس

شرکت زیمنس آلمان هم ازدیگر برند های شناخته شده در تجهیزات صنعتی است که به صورت تخصصی درایو کنترل هواساز تولید می کند.

درایو کنترل هواساز زیمنس

خانواده سینامیکس محصولات جدید زیمنس در زمینه کنترل موتورهای الکتریکی هستند. نکته قابل توجه در درایو های زیمنس اینست که طراحی ماژولار دارند. ماژول قدرت و ماژول کنترلی از اجزای ضروری درایو زیمنس محسوب می شود. در صورت لزوم ماژول پنل اپراتوری نیز به آن افزوده می شود.

درایو کنترل میکسر و همزن زیمنس در خانواده درایو های V20 قرار می گیرد. این درایو جمع و جور برای خودکار سازی فرآیند هایی که نیاز های محدودی دارند به کار گرفته می شود.

SINAMICS V20  با زمان‌های راه‌اندازی سریع، سهولت کار، استحکام و عملکرد مطمئن خود را از نمونه های مشابه متمایز می‌کند. این درایو در هشت اندازه فریم مختلف، محدوده توان 0.12 کیلو وات تا 30 کیلو وات (0.16 اسب بخار تا 40 اسب بخار) را پوشش می‌دهد.