سافت-استارتر-چیست

موتورهای القایی به دلیل راندمان بالا و ساختار قدرتمندشان بهترین گزینه برای کاربرد در صنایع هستند. در میان موتورهایی که در صنایع مختلف به کار می‌روند، 70 درصد آن‌ها از نوع موتورهای القایی می‌باشند. این گستردگی در کاربرد بر اهمیت ایمنی و حفاظت این موتورها می‌افزاید. یکی از تجهیزاتی که در حفاظت از موتورها کاربرد فراوانی دارد سافت استارتر است. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد این تجهیزات ارائه دهیم.

فرآیند شروع به کار موتورها از مهم‌ترین علت‌های ایجاد آسیب دیدگی و کاهش طول عمر آن‌ها است. به همین دلیل نیاز به مدیریت این فرآیند در موتورها داریم. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای بالاست که مدار استارت، از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده‌ی موتورهای القایی است.

راه انداز موتور القایی سه فاز

استارت موتور ابزاری است که برای شروع به کار و توقف ایمن موتورهای الکتریکی به کار می‌رود. از دیگر کاربردهای این تجهیزات حفاظت از موتور در مقابل ولتاژ پایین و جریان اضافی است. موتورهای القایی که در صنایع متعددی کاربرد دارند، برای راه اندازی و توقف ایمن، نیازمند استفاده از استارت موتور هستند.

استارت موتور سه فاز

در زمان شروع به کار موتورهای القایی، جریان بالایی از شبکه کشیده می‌شود. علت این امر کم بودن امپدانس سیم پیچ های موتور در حال سکون است. اندازه امپدانس روتور به مقدار لغزش موتور وابسته است. لغزش موتور در واقع سرعت نسبی بین روتور و استاتور است. لغزش موتور مقدار ثابتی ندارد و در طول فعالیت موتور القایی تغییر می‌کند. در نتیجه میزان امپدانس روتور نیز که با لغزش رابطه عکس دارد در طول فرآیند کار موتور تغییر می کند.

در موقعیت سکون موتور القایی، لغزش دارای بیشترین مقدار یعنی 1 می‌باشد؛ بنابراین امپدانس روتور در این حالت کمترین مقدار خود را خواهد داشت. هنگامی که موتور به منبع تغذیه وصل می‌شود جریان بزرگی از سیم پیچ استاتور می‌گذرد که به آن جریان هجومی می‌گویند. وظیفه سافت استارتر این است که جریان هجومی را با استفاده از مکانیزم‌هایی کاهش دهد. به دنبال برقراری جریان متناوب در استاتور یک میدان مغناطیسی چرخشی (RMF) ایجاد می‌شود که سبب القای جریان در سیم پیچ‌های روتور خواهد شد.

القای جریان در سیم پیچ‌های روتور، باعث ایجاد میدان مغناطیسی و به دنبال آن نیروی مغناطیسی بین استاتور و روتور می‌شود. این نیرویی است که باعث چرخش روتور می‌شود. در واقع این لحظه، زمان شروع به چرخش موتور به صورت هم‌جهت با RMF است. با بالا رفتن سرعت، لغزش موتور کاهش می‌یابد. کاهش لغزش به این معنی است که سرعت RMF استاتور و روتور به یکدیگر نزدیک شده ‌است. به دنبال کم شدن لغزش، امپدانس روتور زیاد می‌شود و موتور جریان نامی نرمال خود را از منبع تغذیه می‌گیرد.

جریان هجومی چندین(5 تا 8) برابر جریان بار کامل موتور است. عبور جریانی با این بزرگی از موتور القایی سبب آسیب‌ به سیم پیچ‌ها می‌شود. همچنین باعث کاهش کارایی و عمرمفید موتور خواهد ‌شد. از طرف دیگر جریان هجومی موتور در زمان راه ‌اندازی می‌تواند سبب افت ولتاژ شدید در خط شود. این موضوع برای تجهیزات دیگری که به همان خط وصل هستند خطرناک می‌باشد.

در راستای کاهش جریان هجومی و جلوگیری از آسیب‌های آن، از تجهیزات استارت موتور استفاده می‌شود. سافت استارتر یکی از این تجهیزات است که جریان اولیه موتور را برای زمان کوتاهی کم می‌کند. پس از رسیدن سرعت به اندازه معین، موتور به شکل عادی تغذیه می‌شود.

روش های مختلف راه اندازی موتور سه فاز

برای راه اندازی موتورهای قوی عموما استارت به کار می‌رود. موتورهای با توان کمتر از 1 اسب بخار به علت امپدانس بالا نیازمند استفاده از استارت نیستند. در عین حال باید از این موتورها در مقابل اضافه جریان ایجاد شده در روش راه‌اندازی مستقیم (Direct Online Starter) حفاظت لازم به عمل آید.
تکنیک‌های متفاوتی توسط استارت‌ها برای راه‌اندازی موتور بکارمی‌روند. در ادامه به برخی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تکنیک راه‌اندازی با ولتاژ خط: در این روش که برای موتورهای کوچک بکارمی‌رود، موتور به ولتاژ کامل منبع تغذیه وصل می‌شود.
  • شروع با ولتاژ کاهش یافته: در این روش برای کاهش و کنترل جریان هجومی، موتور به ولتاژی کمتر از ولتاژ تغذیه متصل می‌شود. در واقع ولتاژ تغذیه توسط استارت کاهش می‌یابد. سافت استارتر به همین روش موتور القایی را راه‌اندازی می‌کند.
  • کاهش فرکانس ولتاژ راه‌اندازی: باتوجه به اینکه سرعت موتور با فرکانس ولتاژ تغذیه رابطه دارد، در این روش راه‌اندازی موتور با فرکانسی پایین تر از فرکانس منبع اصلی انجام می‌گیرد.
  • استارت چند سرعته: در موتورهایی که دارای چند سرعت از قبل تعیین شده هستند، از این روش استفاده می‌شود. طراحی این موتورها به گونه ایست که برای داشتن سرعت های مختلف، پیکربندی قطب‌ها (سیم پیچ)تغییر می‌کند. در این تکنیک سرعت موتور کم کم افزایش می‌یابد که این موضوع باعث کم شدن و کنترل جریان هجومی می‌شود.

سافت استارتر چیست؟

در قسمت قبل پروسه شروع به کار موتورهای الکتریکی و تکنیک های متفاوتی که برای راه اندازی آن‌ها استفاده می‌شود را توضیح دادیم. همچنین دانستیم به کاربردن سافت استارتر یکی از روش‌های شروع به کار مطمئن و ایمن موتورهای الکتریکی است. سافت استارترها برای کنترل جریان هجومی و راه‌اندازی مطمئن موتورهای الکتریکی از روش ولتاژ را‌ه‌اندازی کاهش یافته بهره می‌برند.

زمانیکه از راه انداز نرم برای راه‌اندازی موتور استفاده می‌شود، راه‌اندازی با ولتاژ کم انجام می‌گیرد و به تدریج مقدار ولتاژ افزایش پیدا می‌کند. این روند تدریجی و کنترل شده افزایش ولتاژ سبب می‌شود فرآیند شتاب گرفتن موتور به آرامی اتفاق بیافتد و سرعت آن به شکل خطی افزایش یابد. استفاده از استارتر ضمن کنترل جریان هجومی و راه اندازی نرم موتور، مانع از وقوع تکان های مکانیکی می‌شود که در اثر اعمال یکباره‌ی ولتاژ کامل به موتور رخ می‌دهد.

لغزش‌های مکانیکی موتور، علاوه بر هنگام راه‌اندازی در زمان توقف ناگهانی نیز رخ خواهد داد. به همین دلیل استفاده از سافت استارترها برای زمان توقف موتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با به کارگیری این تجهیزات، در طول فرآیند توقف از ولتاژ تغذیه موتور به صورت تدریجی کاسته می‌شود تا سرعت نیز کاهش تدریجی داشته باشد. این فرآیند تا رسیدن سرعت موتور به صفر و قطع کامل ولتاژ تغذیه ادامه پیدا می‌کند.

ساختار داخلی سافت استارتر

اصلی ترین بخش داخلی این تجهیزات را تریستورها تشکیل می دهند. تریستورها (SCR) به عنوان قطعات اصلی کنترل جریان و ولتاژ، اجازه می‌دهند تا ولتاژ موتور به صورت قابل تنظیم تامین شود. در هر یک از فازهای موتور القایی سه فاز، دو تریستور به صورت موازی معکوس به یکدیگر وصل می‌شوند. به این ترتیب در مدار داخلی سافت استارتر 6 تریستور به کار می‌رود. رله اضافه بار نیز یکی دیگر از قطعاتی است که در سافت استارترها به کارمی‌رود. از رله اضافه بار برای تشخیص جریان بیش از حد مجاز در مدار استفاده می‌شود. این رله مسئول محافظت از موتور و سیستم در برابر خطرات ناشی از اضافه جریان است.

یک کنترل کننده الکترونیکی به وسیله سیگنال‌های کنترلی تریستورها را تریگر می کند تا ولتاژ مناسب را به موتور اعمال کنند. به این ترتیب در واقع فرآیند تنظیم ولتاژ در سافت استارتر توسط یک کنترل کننده الکترونیکی صورت می‌گیرد. یک میکرو کنترلر یا  کنترل کننده PID  می‌تواند نقش مدار کنترلی را در راه انداز نرم داشته باشد.

تغذیه مدار کنترلی، توسط یک مدار یکسو کننده و از منبع تغذیه تامین می‌شود. سوییچ بای پس نیز یکی دیگر از قطعات به کار رفته در سافت استارتر است. این سوییچ پس از اینکه موتور به سرعت نامی رسید ولتاژ کامل را به آن متصل می‌کند. در شکل زیر مدار داخلی یک سافت استارتر به عنوان نمونه ارائه شده است.

ساختار داخلی سافت استارتر

سافت استارتر چگونه کار می کند؟

دانستیم تریستورها تنظیم سطح ولتاژ در سافت استارتر را به عهده دارند. تریستور یک قطعه قابل کنترل است که ولتاژ را یکسو می‌کند. زمانیکه ولتاژی (پالس فعال‌سازی) به پایه گیت SCR اعمال گردد، شروع به هدایت جریان در یک جهت (نیم سیکل) می‌کند. این کار را تا زمان به پایان رسیدن نیم سیکل ادامه می‌یابد. سیگنال ولتاژ AC بین ماکزیمم و مینیمم آن نوسان کرده و سیکل کامل آن 360 درجه می‌باشد. این سیگنال با زاویه مشخصی از تریستور عبور می‌کند که به آن زاویه آتش گفته می‌شود.

به دلیل نیم سیکل بودن سیگنال، زاویه آتش مقداری بین 0 تا 180 درجه دارد. با کم کردن این زاویه دوره زمانی هدایت تریستور بیشتر شده و در نتیجه می‌تواند ولتاژ بیشتری را تحمل و جریان بیشتری را عبور دهد. همانطور که بیان شد برای هر فاز موتور دو تریستور به شکل معکوس موازی شده‌اند که هر یک عبور ولتاژ در نیم سیکل را انجام می‌دهند. در ادامه نمودارهای مربوط به ولتاژ تریستور، ارائه شده‌است.

مکانیزم عملکرد سافت استارتر

برای داشتن راه‌اندازی و توقف مطلوب موتور الکتریکی، ولتاژ اعمال شده به موتور کنترل می‌شود. این کار در موتورهایی که از سافت استارتر بهره می‌گیرند، توسط سه جفت تریستور موجود در ساختار داخلی سافت انجام می‌گیرد. زاویه آتش اعمال شده توسط مدار کنترلی، دوره هدایت تریستور را تعیین می‌کند. در ابتدای کار که نیاز به ولتاژ کمی برای شروع فرآیند راه‌اندازی موتور است، این زاویه به 180 نزدیک می شود و در نتیجه دوره هدایت بسیار کوتاه است تا مینیمم ولتاژ به موتور اعمال شود.

در ادامه دوره هدایت تریستور با کم شدن زاویه آتش به تدریج افزایش می‌یابد. افزایش تدریجی ولتاژ، افزایش تدریجی سرعت موتور و یک راه‌اندازی مطلوب را به دنبال خواهد داشت. می‌توانید این فرآیند را در شکل زیر مشاهده کنید.

عملیات جفت تریستور برای هر فاز سافت استارتر

در این زمان که موتور طی یک فرآیند آرام به سرعت نامی خود می‌رسد کنتاکتور بای پس تریستورها را از مدار خارج می‌کند. این کار سبب افزایش کارآیی سافت استارت خواهد شد. در زمان توقف موتور، تریستورها در راستای کم کردن تدریجی ولتاژ تغذیه، دوباره فعال خواهند شد. در زمان توقف برخلاف راه‌اندازی، در شروع فرآیند زاویه آتش نزدیک به صفر است و کم کم به 180 درجه نزدیک می‌شود.

کنتاکتور بای پس

استفاده از کنتاکتورهای بای پس می‌تواند به صورت داخلی یعنی داخل خود سافت استارتر یا خارجی یعنی خارج از آن صورت پذیرد .سوییچ های بای پس به صورت موازی با تریستورها در مدار قرار دارد و تامین جریان موتور در طول شرایط کاری پایدار را به عهده دارد. هر سوییچ بای پس با یک جفت تریستور که متعلق به یک فاز موتور هستند، موازی است. راه اندازهای نرم طراحی فشرده‌ای دارند و کنتاکتورهای داخلی نیز فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

در صورتی که کنتاکتوربای پس به صورت خارجی به کار رود، تنها از یک کنتاکتور بای پس در حالت موازی با سافت استارتر استفاده می‌شود. کنتاکتورهای بای پس به عنوان یک سوئیچ کنترلی عمل می‌کنند و مسئولیت تامین جریان را ندارند. به همین دلیل، در برخی موارد می‌توان از کنتاکتورهایی با رتبه پایین‌تر استفاده کرد.

مزایای استفاده از Soft Starter

حال که با سافت استارترها و مکانیزم عمل آن‌ها آشنا شدیم خوب است ببینیم استفاده از آن‌ها چه مزایایی را به دنبال دارد. مزایای مهم استفاده از این تجهیزات در فرآیند راه اندازی یک موتور الکتریکی از این قرار می‌باشد:

راه‌اندازی مطلوب و نرم

این تجهیزات با افزایش ولتاژ به صورت تدریجی و آرام باعث می‌شوند سرعت موتور در زمان شروع به کار کم بوده و تا رسیدن به مقدار نامی آن، سرعت به شکل خطی افزایش یابد. افزایش سرعت موتور به این شکل، مانع از وارد آمدن هرگونه تکانه یا فشار مکانیکی به موتور می‌شود. این قابلیت از بسیاری آسیب های احتمالی جلوگیری می‌کند. در حالیکه اگر موتور بدون استفاده از این تجهیزات و مستقیما راه اندازی شود تکان های نسبتا شدیدی به آن وارد خواهد شد.

کاهش شتاب و کنترل سرعت

با توجه به عملکرد سافت استارتر در می‌یابیم که این تجهیزات می‌توانند شتاب و سرعت موتور را کنترل نمایند. با کنترل زمان هدایت و قطع تریستورها، سافت قادر است شتاب راه‌اندازی موتور را کنترل کند و در زمان توقف سرعت موتور را به طور آرام کاهش دهد.

جلوگیری از نوسان ولتاژ مدار

در صورتی که موتور برای راه‌اندازی به صورت مستقیم به ولتاژ منبع تغذیه متصل شود، جریان هجومی بزرگی به موتور تحمیل خواهد شد. این امر موجب می‌شود ولتاژ مدار افزایش یابد. بهره‌گیری از سافت استارتر سبب کنترل جریان در زمان راه اندازی و جلوگیری از نوسان ولتاژ در مدار می‌شود.

راه‌اندازی متعدد در زمان کوتاه

بعضی از برنامه‌ها نیازمند راه اندازی و توقف‌ مکرر موتور، در فواصل زمانی نزدیک هستند. در این حالت در صورت راه‌اندازی مستقیم موتور، در زمان را‌ه‌اندازی جریان بالایی به موتور تحمیل می‌شود که در نتیجه آن گرمای زیادی ایجاد خواهدشد. در اثر این گرمای بالا از طول عمر موتور کاسته می‌شود و حتی ممکن است سوختن موتور را به دنبال داشته باشد. با به کارگیری سافت استارترها می‌توانیم تعداد راه‌اندازی‌های ایمن بیشتری را در طول زمان معینی داشته‌باشیم.

کاهش گرمای موتور

در صورت راه‌اندازی مستقیم موتور، جریان بزرگی از سیم پیچ عبور می‌کند که موجب بالا رفتن گرمای موتور می‌شود. این افزایش دما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلاتی را برای موتور بوجود آورد. با به کار گیری سافت استارتر جریان هجومی به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود و به این ترتیب مانع از گرم شدن زیاد موتور خواهد شد.

افزایش طول عمر موتور

راه اندازی مطلوب و نرم موتورهای الکتریکی، یکی از چالش های اصلی کار با آن‌ها است. در صورتی که بتوان با تمهیداتی راه‌اندازی و توقف نرمی را برای موتور الکتریکی تدارک دید، به افزایش طول عمر آن کمک بسزایی خواهد شد. سافت استارتر یکی از تجهیزاتی است که با بهره گیری از آن می‌توان به این مهم دست یافت.

کاهش نیاز موتور به تعمیر و نگهداری

بیشتر آسیب‌های ایجاد شده برای موتورهای الکتریکی در پروسه راه‌اندازی مستقیم آن بوجود می‌آید. در نتیجه استفاده از سافت استارتر که سبب عملکرد خطی و روان موتور القایی می‌گردد، نیاز به تعمیر و نگهداری موتورها را کاهش خواهد داد.

بهبود راندمان

راه انداز نرم با کم کردن جریان راه‌اندازی، مقدار انرژی مصرفی را کم می‌کند و به موتور این امکان را می‌دهد که مصرف انرژی را به تدریج افزایش دهد. از سوی دیگر با کم شدن مقدار ولتاژ توسط سافت استارتر، کلیدهای مورد استفاده، کنترل ولتاژ کوچکتری را به عهده می گیرند. در نتیجه راندمان کلی موتور بالاتر می‌رود.

ابعاد کوچک

سافت استارترها به دلیل طراحی فشرده‌شان، در مقایسه با سایر راه انداز‌ها ابعاد کوچکتری دارند و فضای کمی را اشغال می کنند.

معایب سافت استارتر

به کارگیری سافت استارترها علی رغم مزایای زیادی که دارد، معایبی را نیز به دنبال دارد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

قابلیت تنظیم سرعت موتور را ندارد

سافت ها سرعت راه‌اندازی را با کاهش ولتاژ اعمالی به موتور کنترل می‌کنند. به بیان کامل تر با استفاده از این تجهیزات، ولتاژ اعمال شده به موتور می‌تواند مقداری بین 0 ولت تا ولتاژ منبع تغذیه داشته باشد اما با فرکانس ثابت. به این ترتیب تنها فاکتوری که می‌تواند توسط این تجهیزات کنترل شود ولتاژ ورودی است.

ثابت بودن فرکانس، موجب می‌شود سرعت موتور ثابت و تنها به باری که به آن متصل است وابسته باشد. در صورت نیاز به تغییر سرعت موتور القایی، با تغییر فرکانس این کار انجام می‌شود. تنها درایو فرکانس متغییر چنین قابلیتی را داراست.

تلفات گرمایی

در طراحی این تجهیزات از قطعات نیمه هادی استفاده شده است که موجب تلف شدن انرژی به صورت گرما می‌شوند. به منظور برطرف کردن این مشکل، از هیت سینک برای سرد شدن تریستورها استفاده می‌کنند.

کاهش گشتاور راه‌اندازی

با به کارگیری سافت استارت که ولتاژ تغذیه را کم می‌کند، جریان راه‌اندازی موتورکاهش خواهد یافت. از آنجا که گشتاور در لحظه راه‌اندازی موتور به جریان وابسته است با کم شدن جریان، گشتاور نیز کاهش پیدا می‌کند. از این رو در مواردی که نیاز به گشتاور متوسط یا کم در زمان راه اندازی می‌باشد، از استارترهای نرم بهره می‌برند.

کاربردهای سافت استارتر

در موارد مختلفی از سافت استارها استفاده می‌شود. در جاهایی که موتور قرار است با سرعت ثابت کار کند، با توجه به ویژگی‌های سافت استاتر از این تجهیزات برای راه‌اندازی استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای این تجهیزات در بخش صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

راه‌اندازی فن‌ها

فن های بزرگی که در واحدهای صنعتی به کار می‌روند، دارای سرعت ثابت هستند. این فن‌ها نیز مانند سایر موتورها نیازمند راه‌اندازی ایمن هستند. با توجه به ویژگی‌های سافت استارتر، این تجهیزات گزینه مناسبی برای راه‌اندازی مطلوب و مناسب فن‌ها می‌باشند

کنترل نوار نقاله

از این ابزار برای جابه‌جاکردن اجسام استفاده می‌شود و به مراقبت زیادی نیازمند هستند. تکانه‌های مکانیکی شدید هنگام راه‌اندازی و توقف موتور، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به تسمه و اجسامی که روی نوار نقاله هستند، شود. از این رو با استفاده از سافت استارتر می‌توان یک راه‌اندازی و توقف نرم و مطلوب را برای نوار نقاله فراهم کرد.

انتقال بار با قرقره و تسمه

در برخی از صنایع برای هدایت بار از موتورهایی استفاده می‌شود که به کمک قرقره و تسمه این کار را انجام می‌دهند. این موتورها به دلیل نوع فعالیتشان توان تحمل تکان های ناگهانی را ندارند. به همین دلیل با به کارگیری سافت استارتر و ارائه‌ی یک راه اندازی نرم می‌توان از آسیب به این موتورها جلوگیری کرد.

کنترل پمپ آب یا مایع

پمپ‌ها باید راه‌اندازی و توقف نرمی داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است شاهد ایجاد یک فشار ناگهانی در داخل لوله باشیم. فشار زیادی که در اثر یک راه‌اندازی مستقیم ایجاد می‌شود ممکن است موجب شکستن خط لوله شود. سافت استارت موجب می‌شود این فشار به تدریج افزایش یابد و به این ترتیب فشار روی لوله ها و پمپ کنترل شود. در عین حال باید توجه داشت که سافت استارتر نمی‌تواند سرعت پمپ را تنظیم و کنترل کند. در مواردی که نیازمند تغییراتی در سرعت پمپ هستیم، استفاده از درایو فرکانس متغییر مناسب‌تر خواهد بود.

تولید کنندگان سافت استارتر

با توجه به کاربرد گسترده سافت استارترها در صنایع و کاربردهای مختلف، تولید کنندگان زیادی در سراسر دنیا اقدام به تولید این تجهیزات می کنند. انتخاب سافت استارتر با توجه به نوع کاربرد و الزامات عملیاتی موتور انجام می شود. یکی از پارامترهایی که در زمان انتخاب سافت استارتر باید مورد توجه قرار بگیرد، برند تجهیزات است. در مقاله راهنمای انتخاب سافت استارتر به بررسی دقیق پارامترهای مهم در انتخاب راه انداز نرم پرداخته ایم.

از جمله شناخته شده ترین تولیدکنندگان راه انداز نرم در سطح دنیا می توان بهشرکت های زیمنس و اشنایدر اشاره کرد. هر کدام از این شرکت ها محصولات متنوعی دارند که در ادامه به بررسی مختصر آن ها خواهیم پرداخت.

سافت استارتر زیمنس

سافت استارتر های زیمنس در دو گروه آنالوگ و دیجیتال عرضه می شود. از جمله شاخصه های مهم این محصولات می توان به کیفیت بالای قطعات استفاده شده و رعایت بالاترین استانداردهای طراحی اشاره کرد. استفاده از سافت های زیمنس صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای مشتریان به همراه دارد. زیمنس تنوع بالایی از محصولات را در این حوزه ارائه می کند. به صورت کلی سافت استارترهای آنالوگ نسبت به نمونه های دیجیتال ابعاد کوچکتر و قیمت پایین تری دارند. راه اندازهای نرم زیمنس در دسته های زیر از فروشگاه پناپ کالا قابل سفارش هستند:

سافت استارتر اشنایدر

سافت استارترهای اشنایدر از جمله اعضای خانواده آلتیوار هستند. تنوع جریان، عملکرد مطمئن و قیمت مناسب از جمله شاخصه های بارز این راه اندازهای نرم است. سافت های اشنایدر براساس تعداد فاز تحت کنترل به گروه های تکفاز کنترل، دوفاز کنترل و سه فاز کنترل تقسیم می شوند. سری های مختلف راه انداز نرم اشنایدر که در بازار ایران موجود است عبارتند از:

جمع بندی

موتورهای القایی در صنعت بسیار پرکاربرد هستند. به طوریکه حدود 70 درصد موتورهایی که در بخش‌های گوناگون صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند از این نوع هستند. یکی از اقداماتی که در جهت بهبود پایداری و طول عمر موتورها می‌توان انجام داد، استفاده از تجهیزاتی است که راه‌اندازی مطلوبی را برای آن‌ها تضمین کند. چرا که راه اندازی موتور به صورت مستقیم به دلیل جریان بزرگی که به موتور تحمیل می‌کند علاوه بر داغ شدن موتور باعث آسیب به موتور نیز می‌شود. همچنین با تغییری که در ولتاز شبکه به وجود می‌آورد سبب آسیب رسیدن به سایر تجهیزات متصل به شبکه نیز خواهد شد.

تجهیزات راه‌اندازی به منظور برطرف شدن این مشکلات در موتورهای سه فاز به کارمی‌رود. یکی از این تجهیزات که موجب راه‌اندازی مطمئن موتورها می‌شود سافت استارتر است. باید توجه داشت که استفاده از سافت استارتر در صورتی که تنها به دنبال یک راه‌اندازی مطمئن هستیم گزینه مناسبی خواهد بود. چنانچه نیاز به اعمال تغییر در سرعت موتور باشد باید از تجهیزات دیگری کمک گرفت.